Ekzema :o

salam semua..

hari ni aku menghabiskan masa aku dengan tidur..haha act,aku demam hari nie tpi biasa la aku nie jenis kalau demam mmg sehari je aku rase 'flat' :) ..back to the topic..ekzema..mesti korg tanye apakah itu..act,ekzema tu salah satu penyakit kulit yg bagi aku xde la serius :)

    "Ekzema atau dermatitis atopik ialah satu penyakit yang disebabkan oleh sentuhan atau alergi. Ia terjadi kepada orang yang mewarisi kulit yang terlalu peka terhadap keadaan seperti sejuk, panas dan lembap. Tekanan emosi, mandi yang berlebihan dan penggunaan sabun yang kuat juga boleh menggalakkan ekzema.Bagi ekzema yang serius, kulit menjadi kemerah-merahan dan membengkak.
Oleh kerana kulit terasa gatal, maka pesakit akan menggaru kulit sehingga terdapat tanda cakaran. Akhirnya kulit merekah.Ekzema tidak boleh diubati. Rawatan cuma untuk melegakan rasa ketidakselesan pesakit bagi mencegah jangkitan sekunder. "

sejujurnya aku adalah antara insan yg 'bertuah'kerana ada penyakit..tpi serius ckp xperlu bimbang mane pun kpd siapa yang ade peakit nie cz pyakit xmenganggu pun life korg..tpi depends la tahap mane korg punya peyakit tu...kalau aku,penyakit nie attack waktu2 tertentu je..sekali die attack,2 weeks jugak la nk recover..kulit tangan aku nie mmg nipis berbanding org lain..one more thing,kulit aku nie 24/7 sejuk je..haha mcm xde haba..
ade org ckp aku nie cold-blooded..hello i'm still a human tau ;) tpi aku  xkesah pun org ckp cm tu..kadang2 seronok aku dgr sbb ble dorg panas..aku je rase sejuk..*weirdo*  tpi ade gak keburukan nya..keburukannya aku alami pada hari nie..urm.. :(
tdi aku g test untk lesen L..n alhamdulliah aku lulus..i got 48/50 :) nk dijadikan cerita,time nk masuk bilik test tu,semua org kne amik cap jari kn..n ape yg berlaku ialah my cap jari xdpt dikesan ...mse tu hanya allah je yg tahu betapa bengangnya aku..ade ke akak tu nk mrh aku plak..aku ckp la yg aku ade penyakit tu..tpi akak tu kata mane ade n die xpernah dgr pun..mase tu aku nk je jwbb,,akak tu doctor ke..sesuka hati je  kata aku reka cite..tpi nasib baik la..tahap kesabaran aku ni still xcapai limit :{
then,ble aku dh naik fed up,last2 aku tanya xde ke cara lain.n baru la die terhegeh2 keluarkan satu form untuk aku isi..aish,ptutnya kasi je form tu awl2..xde la aku bengang n hilang mood :0

so skang nie ssbgai lngkah berjaga2,aku amalkan pakai lotion rosken :)


aku kne cepat2 g jumpa doc nie..nnt kang aku nk fly bulan 6 nie xlps plak aku kt kaunter imegresen..sush tu.ye la kan negara kita dh guna sistem cap jari bagai nie..

xoxo
amira

2 comments:

  1. adakah penyakit kita sama? choyy, ayat skema. kita ade problem kat kuku. kuku mcm kering. pelik enn. tula kite igt nk try vaseline utk kuku. heheh:D eh, nk fly bulan 6? berjalan or further study nie?

    ReplyDelete
  2. sme la kot..hehe berjalan la...stdy?haa harapan mungkin

    ReplyDelete